IK LEEF NOG (en hoe! ;p) - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Rachelle Coppoolse - WaarBenJij.nu IK LEEF NOG (en hoe! ;p) - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Rachelle Coppoolse - WaarBenJij.nu

IK LEEF NOG (en hoe! ;p)

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

23 Mei 2012 | Oeganda, Soroti

Waauw, wat vliegt de tijd toch, terwijl ik wel 48 uur in mijn dag lijk te hebben (in Nederland droom ik daar alleen maar over met mijn overvolle agenda)! Sorry dat ik zo lang niets van me heb laten horen op deze site, de meesten gelukkig wel gesproken via andere wegen en ik hoop dat jullie van mijn foto’s genieten op facebook (anders doe ik dat wel voor je, want genieten doe ik zeker ;p) Helaas heb ik me niet altijd opperbest gevoeld. Met name de eerste weken heb ik in een roller-coaster van ups en down gezeten en ik denk dat mijn treintje nog steeds op diezelfde rails voort zal gaan. Het leven hier is heel anders dan in Nederland en ondanks dat ik met de meeste dingen wel kan dealen, blijf ik in alle opzichten ‘een gevoelig mens’ denk ik :p Ondanks dat ik mijn tranen meestal probeer te verbijten en weg te slikken heb ik de afgelopen maand zeker wat traantjes gelaten. Van verdriet, maar gelukkig ook van vreugde!
Mijn grootste struikelblok waren de zeeën van tijd die ik niet op wist te vullen, maar gelukkig begin ik al een echte Afrikaanse te worden: alles op z’n tijd en vooral geen haast ;p Dat blijkt wel uit het feit dat ik mijn billen de afgelopen 3 weken niet van de veranda heb willen lichten om een verhaal te typen. Dat was wel effe wennen voor 'madame ik doe alles op het laatste nippertje' (want die nippertjes heb ik hier nog niet kunnen vinden ;p Tijd zat!)
Het gevoel 'de rijke, blanke te zijn, die goede daden verricht door baby’tjes in een arm land vast te houden *applaus*' , met name de vraag ‘Wat voor meerwaarde heeft mijn komst?” en het gevoel “Een dagdeel in een kinderopvang werken en voor de rest uit je neus eten, boekjes lezen en uitrusten kan ik in Nederland ook” maakten dat ik niet helemaal lekker in mijn vel zat. Ik heb me echt afgevraagd of ik wel de juiste beslissing had genomen en raakte in een wervelwind van opwellingen en impulsiviteit. Voor het eerst in mijn leven had ik het gevoel dat ik in zeven sloten tegelijk liep en dat was even schrikken. Maar een goeie leerles voor me, want deze kant had ik ondanks het vele observeren op SPH nog nooit bij mezelf ontdekt!

Gelukkig waren daar mijn twee moeders: Els en Meri, waar ik heel veel minuutjes mee heb doorgebracht om even mijn hart te luchten en mijn grote zus Verity, die altijd goede raad heeft en me tot rust weet te manen :) Mijn God, wat ga ik Meri missen als ze over 1,5 week weg gaat!
Inmiddels ga ik gelukkig mijn eigen weg en heb ik de muziek in mezelf weer teruggevonden! Ik heb al zo ontzettend veel meegemaakt, dat ik niet weet waar ik moet beginnen, ook omdat ik jullie niet wil “vervelen” met een veel te lang blog!

Mijn heuse prestaties tot nu toe:
* Natte babybilletjes zijn best wel glad in bad, dus ik had beter mijn bikini aan kunnen trekken, want na mijn eerste babywasbeurt zat er meer water in mijn jurk dan in de teil.

* Bijna iedere avond tussen 20.00u en 21.00u op bed liggen en het dan nog presteren om je te verslapen.

* Zo koppig zijn dat je bijna ruzie krijgt over dat leuke witte shirtje wat mee MOEST en dat nu al veilig opgeborgen in mijn koffer op een klein stapeltje kleren ligt die ik schoon mee naar huis wil nemen, want ik heb al 3 witte dingen omgetoverd tot koeienprint (a)” Sorry mama

* Afrikaans leren schudden, dus ik kan nu ook meedansen zonder ‘uitgelachen’ te worden

* Met piekend haar en stressvlekken boven mijn koffer gestaan met de duizend kopieën die zogenaamd handig moesten zijn en de grapjas van een kamergenote die zei dat het visum dat ik had gekregen niet klopte.. Maar hoe kan het ook anders, Rachelle een maand zonder stress? Gelukkig weet ik inmiddels dat ik het land zonder problemen uit zal komen en heb ik nu alleen nog slapeloze nachten van muggen die ik ’s nachts nooit kan vinden… maar dat zegt meer over mijn slechte zicht misschien, want mijn benen zijn veranderd in een jeukend maanlandschap xD

* Met z’n 3en op een motorbike zitten, bij een hele stoere Oegandees die dan toch niet zo heel stoer meer blijkt te zijn als zijn mobiel afgaat en er keihard “I’m a barbie girl” klinkt

* Zo ondergespuugd worden dat zelfs je onderbroek doorweekt is

* Als ondersteuning mee met een meisje dat geopereerd werd en dan vervolgens zelf op het ziekenbed belanden, omdat je per ongeluk in de operatiekamer verzeild raakt – wat je al een hartverzakking op zich kost – en dan 10 minuten later flauwgevalt…

* Veranderd in een rondrennende tomaat tijdens een Oegandees potje netbal, je kon wel puree van me maken naderhand – ben inmiddels wel weer hersteld, maar de hardlooprondjes die ik met Uncle Simon heb gepland stel ik nog maar even uit.. zeker nu ik erachter ben gekomen dat hij minstens 12km hardloopt

De indrukwekkendste en emotioneelste dingen die ik tot nu toe heb meegemaakt:
* Nelson, een 1,5 jaar peuter, meegenomen uit de Villages. Een huisje, nog kleiner dan mijn kamer thuis, werd bewoond door 9 mensen en voor de ingang lag een skelet dat onder de vliegen zat en niet meer aanspreekbaar was. Nog nooit in mijn leven had ik zoiets engs gezien.. Dit had de ziekte aids overgelaten van deze vrouw, wiens 14 jarige dochter als 2 jaar niet meer naar school ging om naast huisvrouw en “moeder” voor haar broertjes en zusjes, ook de zorg voor haar doodzieke moeder op zich moest nemen.

* De inspectie vertelde Els dat ze voorzichtig moest zijn met adopties, omdat veel ‘adoptiebureaus’ in Oeganda HIV besmette kinderen door families laten adopteren, om ze vervolgens ‘terug te kopen’ om ze als proefkonijn te gebruiken in laboratoria. Gruwelijk..

* In Oeganda heerst veel bijgeloof en onwetendheid wat betreft HIV en aids. Zo denken veel mensen dat ze hun HIV over kunnen geven door seks te hebben met ‘een verse maagd’ (een baby) en dan zijn zij er vanaf. Dat is natuurlijk niet waar en veroorzaakt veel meer problemen! Helaas is dat waarschijnlijk ook het verhaal van een paar baby’s die in Amecet zijn (geweest) Onbegrijpelijk en misselijkmakend..

* Deze week bereikte het trieste nieuws ons dat baby Patrick dood is gegaan aan malaria, hij was nog geen 3 weken ‘thuis’ !!!! De verwachting is dat ze hem dood hebben laten gaan, omdat ze al een soort hadden aangegeven dat ze hem niet echt terug wilden en hij heeft geen behandeling gehad tegen zijn malaria .. Het is gewoon onnodig en het maakte me ontzettend pissig: ZO ONEERLIJK, maar ook daar moeten we mee dealen, dat is hard.

* Onze lieve, arme Steven leek vanaf het begin erg bezorgd en angstig. Nadat we gezamenlijk voor hem hadden gebeden ging het stukken beter met hem, maar deze week kwamen we erachter dat hij waarschijnlijk in een donkere, stille wereld leeft .. en dan is het niet zo gek dat je de meeste tijd doodsbang bent. Het oplettende oog van Meri zag dat zijn zicht anders was dan bij de andere baby’s van dezelfde leeftijd en na wat tests bij de dokter vrezen we dat hij doofblind is.. Het brak mijn hart, wat heeft dat kleine mannetje voor toekomst als deze verwachtingen over een maand bevestigd zullen worden? In Nederland is een meervoudige handicap al moeilijk, maar wat denk je van in de Villages in Afrika? Zijn moeder is overleden en over verdere familieleden zijn nog onduidelijkheden, maar wie wil er een hele dag voor een doofblind kind zorgen? Dat is niet het leven in de Villages…. Ik maak me veel zorgen om hem en ben voor het eerst mijn positiviteit verloren.. Ik hoop en bid dat dit verhaal een goed einde krijgt, maar ik vrees heel erg voor dit leventje..

Ik weet weer waarvoor ik hier ben en ik heb gelukkig mijn draai gevonden. Deze kinderen hebben liefde nodig, ze zijn op zoek naar die veilige plaats, ze zijn op zoek naar dat stukje aandacht dat ze doet opbloeien, deze kinderen hebben het nodig om te kunnen lachen en hun verdrietige situaties even te vergeten, ze hebben het nodig om iemand te kunnen zijn, om iemand te durven zijn.. en dat kunnen ze hier door de veilige plaats die Els heeft gecreëerd! Mijn aandeel in dit geheel is een extra stukje support en liefde dat ervoor kan zorgen dat ze zich (weer) belangrijk voelen, want ook als je HIV+ bent mag je er zijn! Dus mijn verblijf hier is zeker wel nuttig! ;)

  • 23 Mei 2012 - 18:25

    Mama:

    Lieve schat, wat een verhaal weer. Bij het lezen van het verhaal over Steven lopen de tranen over mn wangen! Nuttig ben je zeker, je hebt zoveel liefde te geven. Dat mogen de kindertjes daar ervaren. Blijf positief, je bent een mooi mens Rachelle! En je moeder is super trots op je, ik hou van je, XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 23 Mei 2012 - 18:42

    Mirthe:

    Hee Rachelle!

    Wat een ontzettende heftige verhalen allemaal. Ik vind het knap dat je er mee om weet te gaan. Hou je taai, maak je niet te veel zorgen om jezelf. Je hebt al genoeg zorgen over de kinderen! Geef hen alle liefde die je in hebt en geniet van de mooie momenten. En geniet ook eens van de zeeën van tijd die je krijgt en hebt. Het is je gegund, even geen stress van deadlines enzovoort. Dat komt volgend jaar nog genoeg kan ik je verzekeren ;)! En vergeet niet, die kindjes daar hebben je nodig, twijfel niet aan je komst. Ze zijn je vast heel dankbaar!

    Heel veel liefs,
    Mirthe

  • 23 Mei 2012 - 18:45

    Coby:

    Hoi Rachelle,

    Wat een indrukwekkend verhaal. Sterk en mooi dat je inmiddels antwoord hebt op je eigen vragen en twijfels.
    'k Was inmiddels ook wel erg benieuwd geworden naar je ervaringen.
    Ik had wel een beetje verwacht dat het weleens erg heftig voor je zou kunnen worden. Alles wat je vooraf ziet en hoort zie je op e.o.a. manier met je eigencultuurbril op. Voor ons onvoorstelbaar hoe ze daar soms met mensen/kids omgaan. Volgens mij hebben zij zo hun eigen overlevingsstrategieen, voor ons onvoorstelbaar. Wens je moed en energie om liefde te geven a.d. kinderen en voor je verder verblijf. Volgens mij doe je het hartstikke goed.En natuurlijk veel gezelligheid met de medewerkers daar. En geniet vooral van de uitstapjes!

    Liefs, Coby

  • 23 Mei 2012 - 20:48

    Leanne:

    He meid,
    Wat een verhalen zeg! Ik snap dat je het zo af en toe moeilijk hebt, het is ook niet niks daar. Al die heftige verhalen.. Twijfel niet aan jezelf, je kunt voor die kinderen daar zoveel betekenen =) Je hebt nog een hoop liefde te geven! Geniet van alle vrije tijd die je daar hebt, volgend jaar heb je weer genoeg te doen voor school etc. Heb je nu al leuke uitstapjes geboekt? Ik las op facebook dat je erg aan het twijfelen was over wat je moest kiezen?! :p

    Liefs en een dikke knuffel,
    Leanne

  • 23 Mei 2012 - 21:21

    Anne:

    Ben trots op je!
    xxxxxxxxxxx

  • 23 Mei 2012 - 21:25

    Sophie:

    Hee stresskipje!
    wauw wat een verhaal zeg.. heftig joh, zo onvoorstelbaar dat het daar zó zó verschrikkelijk anders is. De complete cultuur, de manier van denken.. Echt heftig. De kinderen daar zullen wel enorm tegen je opkijken. Niet als rijke blanke Europeaan maar omdat je speciaal voor hèn naar daar komt om ze zoveel steun en hulp te bieden. Ik vind het echt heel knap en moedig van je dat je er bent en klaar staat voor degenen die jouw hulp heeel erg goed kunnen gebruiken! Veel liefs, succes, plezier, sterkte en een dikke kus! xxxxxxxxx

  • 23 Mei 2012 - 21:56

    Raafje:

    Hee girl! Ik ben echt diep onder de indruk! Je doet echt geweldig werk daarzo en vooral niet aan jezelf twijfelen!!!

  • 24 Mei 2012 - 05:53

    Marjet:

    Natuurlijk doe je het voor die kindjes daar! Ze vinden je vast zó leuk! Maar natuurlijk ook een beetje voor jezelf...als je terugkomt heb je een extra gevuld rugzakje dat je mooi kan gebruiken bij o.a. je nieuwe opleiding! En oja, het flauwval verhaal komt me jammer genoeg erg bekend voor....;) Geniet!! X

  • 24 Mei 2012 - 06:08

    Ilse:

    Wat een verhaal en ik was inderdaad al nieuwsgierig! Je schrijft echt zo fijn, het is net of ik er zelf bij ben. Ik ben er trots op dat jij op deze manier een steentje probeert bij te dragen en ik geloof ook dat je daar succesvol in bent. Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 24 Mei 2012 - 07:19

    Martine:

    Oh man, zo zonde wat er met die kindjes gebeurd allemaal. Ga door met zoveel liefde geven als je kunt, ze zullen het hard nodig hebben!
    X

  • 24 Mei 2012 - 08:06

    Denise:

    Hee Rachelle,

    Als ik je verhalen lees en je foto's zie dan maak ik het haast zelf mee. Je schrijft fijn! Wat een goed werk doe je daar zeg. Heb echt bewondering voor je hoor! Ik kan me goed voorstellen dat je een tijdje vol twijfel hebt gezeten, maar vind het ook fijn dat je daar nu een beetje boven op bent. Dat bewijst maar dat je een echte volhouder bent! Nuttig ben je in ieder geval zeker, daar zal niemand over twijfelen ;)

    x

  • 24 Mei 2012 - 17:23

    Rachelle Coppoolse:

    Het is echt super om jullie reacties te lezen, ook op mijn andere blogs!

    Alle mensen die ik niet persoonlijk ken, ook bedankt voor het medeleven :) Coby, je knuffel heb ik aan Mary gegeven hoor voordat ze naar school vertrok, de arme schat was aan het huilen de ochtend dat ze vertrok... Hoorde van Els hoe vreselijk die scholen zijn Bah, als ik dat geweten had had ik haar nog wel een extra knuffel gegeven!
    Mirjam, je pakketje is goed overgekomen! Het meisje van YWAM waar ik de kamer mee deel is niet (Re)Becca, maar Verity ;) Ik ken haar wel haha!

    Ik hou van jullie, en geniet van jullie berichtjes! Het is zo fijn om af en toe even wat van thuis te horen <3

  • 25 Mei 2012 - 11:09

    Patty:

    Hee Rachelle,

    Ik volg je ook hoor! (kan ik nog wat van leren voor kenia hihi) ik lees je verhalen wel maar reageer er niet op maar nu vond ik het zo heftig.

    Pfoe wat een indrukwekkend verhaal zeg, krijg bijna tranen in mn ogen. Als ik die foto;s zo zie en het verhaal lees moet je echt niet twijfelen aan jezelf! Jij hebt heel veel liefde te geven ;) Je bent een bikkel dat je daar gewoon naar toe bent gegaan en ik denk dat heel veel mensen die naar Afrika gaan dat hebben, dat gevoel van: wat is mijn nut en heeft het uberhaupt wel nut? We kunnen helaas niet iedereen helpen... dat zal ik ook nog gaan ondervinden ;).

    Heel veel plezier nog meid, leer ervan, geniet ervan want dit vergeet je je leven niet!!

    X Patty

  • 30 Mei 2012 - 12:36

    Ellen:

    Pff, wat een heftige verhalen Rachelle! Wat hebben de mensen daar een totaal ander denkbeeld ten opzichte van HIV+ mensen dan 'wij westerlingen'. Lijkt me heel verdrietig en frustrerend!

    Ik kan me wel voorstellen dat je het zelf ook niet altijd makkelijk hebt. Als ik je foto's op Facebook zie en je blogs lees, kan ik alleen maar bewondering hebben voor wat je doet. En dus zeg ik: keep up the good work!!

  • 31 Mei 2012 - 15:34

    Mirjam:

    Hey Rachelle,

    Ik snap je struggles in 'wat is mijn doel en reden hier, alle armoede en onze rijkdom, enz.' heel goed! Heb je praktisch gezien weinig aan, maar ik vind het ergens wel goed om te lezen dat we misschien allemaal zo'n proces doorgaan, zeker als je er lang zit. Blijft goed om te bedenken dat we waarschijnlijk meer verzetten en betekenen dan we zelf door hebben of ooit zullen zien. Dankjewel voor het pakketje! Gezellig met Verity op de kamer? Veel zegen iig en gaaf dat jullie ook een paar van die EHBO cursussen van Meri hebben gehad! Geniet ervan, God is altijd bij je, de kinderen hebben zeker je liefde nodig en daarin het goede voorbeeld geven aan de Ugandezen;) Succes met alles meid, you are doing a good job!

    Lieve groetjes, Mirjam

  • 31 Mei 2012 - 16:31

    Ingrid (A58):

    Hoi Rachelle, Ik ben vanmorgen terug gekomen uit Burkina Faso en heb met grote aandacht je verhaal zitten lezen. Zo herkenbaar. Ook ik heb mijn pieken en dalen weer gehad in BF Soms lijken de dingen zo uitzichtloos. Als je de kinderarbeid ziet op een berg waar een heel dorp naar goud aan het zoeken is en je de kinderen en jongeren met gevaar voor eigen leven ziet afdalen in de zelf gegraven gaten. Maar ook de vele initiatieven om kinderen weer een toekomst te geven. Ik zelf had vooral een dip bij alle dankbaarheid van een heel dorp als je geld geeft om een kind naar school te laten gaan voor 16 euro. waar gaat dit over € 16 ?? is een keer niet naar de bioscoop gaan, een week geen chips in je kast.... ik werd er gewoon depri van. Waarom zorgen we niet dat alle kinderen van de wereld gewoon naar school kunnen? Dat zijn van die momenten dat je even heel klein wordt, met onze westerse "problemen". Rachelle als ik het zo lees maak jij ook fantastische dingen mee. En je moeder heeft gelijk, je bent een mooi mens!! Hou vol en vertel vooral iedereen je verhalen van deze mooie mensen! ps voor mij is je blog nooit te groot hoor, het verveelt echt niet al die mooie verhalen. :)
    gr Ingrid (koormaatje van je pa, een van die mensen dus die je eigenlijk niet kent, ha ha)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Amecet N'ainapakin

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2012

My time in Uganda is finished for now..

01 Juli 2012

Mama (Mia)!

21 Juni 2012

Facing Life

10 Juni 2012

Alweer op de helft!!

23 Mei 2012

IK LEEF NOG (en hoe! ;p)
Rachelle

Actief sinds 10 April 2012
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 11762

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Australië, Nieuw Zeeland en Indonesië

25 April 2012 - 21 Juli 2012

Amecet N'ainapakin

Landen bezocht: