Wereldreizigster in spé - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Rachelle Coppoolse - WaarBenJij.nu Wereldreizigster in spé - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Rachelle Coppoolse - WaarBenJij.nu

Wereldreizigster in spé

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

27 April 2012 | Oeganda, Soroti

Ik ben gearriveerd en het gaat goed met me!
Woensdag heb ik mijn familie gedag gezegd en vrienden via de laatste whatsapp berichten. Het was raar om ze achter te laten, maar het voelde alsof ik de wijde wereld in trok – vrijheid!
Met een rode blos liep ik – half gedesoriënteerd – rond op het dan toch ineens wel erg grote Schiphol. Tot mijn grote vreugde werd ik gefouilleerd en mocht ik ronddartelen op mijn sokken, terwijl mijn schoenen uitvoerig werden bestudeerd, maar (helaas voor hun) ze konden niets vinden ;p

In de wachthal bij de gate was ik zwaar in de minderheid en het duurde even voordat ik een verstaanbaar gesprek opving. In het vliegtuig heb ik voor de eerste keer (ik wil het eigenlijk niet toegeven) toch stiekem aandachtig naar de safety video gekeken, want voor het geval dat… dan zou ik het toch in mijn eentje moeten rooien :p Er kwamen toen toch wel een paar spanningskriebels omhoog hihii
Eenmaal in de lucht ging ik me realiseren dat ik niet droomde en ik heb alles maar gewoon over me heen laten komen. En die instelling bevalt me tot nu toe wel!
Ik heb me gelukkig nog niet alleen gevoeld, ondanks dat ik 11 uur niet gepraat had, het ‘Yes water please’ en ‘Thank you’ daargelaten. (Jaaaaa, dat viel mij ook mee! haha Ik heb het inmiddels alweer ingehaald hoor)

Eenmaal geland op Entebbe werd de kalme Rachel, weer de oude vertrouwde stresskip. Ik had in het vliegtuig geen papiertje gehad en stond laatst in de rij voor een visum. Moest ik terug etc. etc. Wat gebeurde er…? STRESS haha
Gelukkig was Julius er daarna om mij met m’n rooie hoofd en te zwaar geladen karretje op te vangen!

Na een gezellig ritje naar Colonial Residence, een douche, een goed bed en superlekker maar GROOT ontbijt (ik val hier echt niet af hoor Bernard!) ging ik met Julius in de taxi naar Kampala. We moesten om 8 uur ontbijten, maar om 9 uur was er nog geen taxichauffeur te bekennen. Toen de beste man er eindelijk was gingen we eerst schoenen kopen voor Julius en 2 minuten daarna stopte we omdat de taxichauffeur gedag moest zeggen tegen zijn vrienden – haha, wat een verschil met Nederland! Eenmaal in Kampala gingen we op weg naar de public bus. Wat een ervaring was dat!! Als je geen cellulitis hebt zou je het er spontaan van krijgen! Als popcorn vlogen we rond over de hobbels en gaten in de weg. Een oud vrouwtje die de hele weg tegen me aan heeft gepraat riep steeds maar “ Aaaaah mi congo” en greep naar haar achterste (ja ik heb veel gelachen op de reis hihi) en wat een prachtig landschap!! :)

Mijn welkom in Soroti was een groep zingende en dansende kinderen en een giftige, zwarte slang. Één kind begon spontaan te huilen van dat pigmentloze wezen, maar nu is ze fan van me, door de glinsterende sieraden die ik draag.
Ik heb wel gemerkt dat ik heeeeeel slecht ben in namen en de Oegandese staff wisselt van kapsel – mijn enige herkenningspunt. Om het me makkelijk te maken zijn er 3 Mary’s, 3 Esthers en 2 Christines etc. Verity – het meisje waar ik de kamer mee deel – heeft me verteld dat alle staffmembers elkaar ‘aunty’ noemen, dus ik kan gelukkig valsspelen :p Bij het uitpakken van mijn spullen moest ik me tegenover Verity verontschuldigen “You’ve been here for almost a month, but I’m taking over…” We hebben samen een kast en zij gebruikt één plank. Ik drie xD
Door de koffer vol speelgoed en kleding voor Amecet had ik in een mum van tijd veel vrienden gemaakt en Verity vergeeft me :p Dus ik heb het hier best naar mijn zin!

Na een goeie nacht – die ik doorgekomen ben zonder muggenbeten! – had ik een lekker ontbijt en een interessant lokaal drankje (Porridge).
Een tijdje met de kinderen gezeten, geleerd hoe ik een rok moet knopen (ik werd een soort van uitgelachen met mijn Westerse stijl), geprobeerd namen te onthouden, een poging gedaan tot Oegandees, toen naar het stadje: geld gewisseld, simkaart en waspoeder gekocht, geluncht, uitgerust onder een boom.
Het resultaat van vandaag: een insectenbeet, verbrande lichaamsdelen, stijve billen van gisteren en een snee in mijn vinger – die nu heel goed getapet is, dus maak jullie geen zorgen (papa :p)
De stekker van mijn laptop paste namelijk niet en Verity had een goed idee: we snijden de stukjes plastic die in de weg zitten eraf. Er is 2 mm plastic weg en minstens zoveel vinger, dus ik heb het maar opgegeven. Niet veel later kwamen we er achter dat Verity haar stekker ook in mijn laptop past..

Ik denk dat ik morgen begin met werken, heb er veel zin in. Heb wat meer zekerheid nu ik er vandaag achter kwam dat ik best een baby vast kan houden, ook een van twee kilo ;) Ze zijn zo schattig allemaal en zo vrolijk!! Ik voel me helemaal geweldig hier haha Ga het zeker nog wel een paar weken uithouden!

Liefs voor iedereen!! Dikke kus xxxx

  • 27 April 2012 - 15:50

    Marjet:

    Verwacht geen GROTE ontbijtjes bij Amecet hoor...ik zou er eerder versteld van staan, als je níét afvalt:) Goed te horen dat de eerste ervaringen positief zijn:D X

  • 27 April 2012 - 15:58

    Martine:

    Zoals verwacht, een eerste mega uitgebreid verslag! Maar leuk om te lezen hoor;)
    En het 'echte' werk moet nog beginnen..
    Succes, ik kijk vooruit naar je volgende bericht! :)
    Xxx

  • 27 April 2012 - 16:00

    Richard:

    Haaaai zussie,

    wat ben je toch ook een streskip haha. ik denk dat we redelijk vaak een blog van je gaan tegenkomen als je na 1 dag al zoveel te vertellen hebt haha. maar wel leuk wat je al hebt meegemaakt!
    heel veel plezier!
    xx

  • 27 April 2012 - 16:18

    Raven:

    Awww het klinkt zo leuk schat!! En ik ga helemaal stuk om je schrijfstijl hahahaa. Geweldig! Ik hou je in de gaten hoor haha!

  • 27 April 2012 - 16:41

    Ilse:

    Je hebt een fijne schrijfstijl vol met humor, dat wordt van je blogjes smullen! Veel plezier en ik lees snel verder!

  • 27 April 2012 - 17:20

    Celine:

    Rachelll

    Zo leuk om wat van je te lezen!
    Ik zie je helemaal voor je met dat gestress hahaha

    xxxx

  • 27 April 2012 - 18:16

    Rohini:

    Wat leuk om te lezen, ik voel en ervaar alles met je mee....geniet ervan en blijf veel schrijven... Grtjs Rohini

  • 27 April 2012 - 20:10

    Arja:

    Hé Rachelle.
    Spannend allemaal hoor meis... Vanmiddag heb ik de tubetjes tandpasta, die jij niet meer mee kon nemen, opgehaald om mee te nemen naar Polen komende dinsdag.
    Allebei een beetje met hetzelfde bezig:
    er zijn voor anderen en elkaar. Goed gevoel toch!

  • 27 April 2012 - 21:35

    Lieke:

    Heeee Rachel!! Wat een leuk verhaal en wat fijn dat je eerste indrukken vooral positief zijn!! Geniet ervan en ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen!! :-) xx

  • 28 April 2012 - 00:59

    Richard:

    Hey!
    Goed verhaal! :)
    Leuk om te lezen om na Marjet en Martine nu jou verhalen te lezen! Het is nu al heel anders! Wel tof om weer een nieuwe 'blik' op jou avontuur te werpen! :)
    Ik volg u! :D

  • 28 April 2012 - 07:40

    Marianne:

    ik heb mijn reactie op facebook geplaatst al 2 keer,maar ik heb me rot gelachen en ik zie het helemaal voor me ,na oeganda kun je standup comedian worden.helemaal tegek dat je het zo naar je zin hebt,ik ben trots op je .en hou heel veel van je.

  • 28 April 2012 - 07:56

    Martine:

    Haa Rachel!
    Haha wat herkenbaar allemaal! Het is heerlijk voor mij om dit nu te lezen aangezien ik er 2 maanden geleden zelf zat. Wat die namen betreft.. dat koste mij ook erge moeite. Vooral de 3 Esthers haha. Maar het komt goed ;)
    En de ontbijtjes zijn idd minimaal wat Marjet zegt, maar ik heb het gepresteerd om aan te komen dus misschien lukt dat jou ook :P

    Veel plezier met de kindjes. Geef ze maar hele dikke knuffels van me. En een speciale aan Rose..

  • 28 April 2012 - 13:06

    Leanne:

    Ha Rachel!
    Leuk zo'n eerste verslag! Fijn dat de eerste indrukken positief zijn =) Succes met de eerste dagen. Ik wacht op je volgende verhaal :D
    xx

  • 28 April 2012 - 21:48

    Bernard :

    Hoi Rachelle,
    Leuk om je eerste verslag te lezen. En nu op een rustig tempo Uganda, Soroti, Amecet en haar inwoners en kinderen leren kennen. Je hebt immers nog drie maanden te gaan!
    We volgen je met aandacht!
    Groeten Joke en Bernard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Soroti

Amecet N'ainapakin

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2012

My time in Uganda is finished for now..

01 Juli 2012

Mama (Mia)!

21 Juni 2012

Facing Life

10 Juni 2012

Alweer op de helft!!

23 Mei 2012

IK LEEF NOG (en hoe! ;p)
Rachelle

Actief sinds 10 April 2012
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 11759

Voorgaande reizen:

24 Oktober 2016 - 25 Oktober 2017

Australië, Nieuw Zeeland en Indonesië

25 April 2012 - 21 Juli 2012

Amecet N'ainapakin

Landen bezocht: